بضنتوا ربنا

يُروى أن علماء العالم الإسلامي كانوا من أول من بحثوا في فكرة التطور بشكل منهجي في العصور الوسطى، فنظريات الخازني و علماء عرب و فرس آخرين كانت هي الأفكار السائدة في الأوساط العلمية حينها. اليوم، في مصر-و أعتقد دول عربية كثيرة- لا يدرس طلبة القسم العلمي التطور،  و عندما يكتشف علماء اكتشاف ثوري جديد نجري لنسأل شيوخنا فيومئون بثقة و  كذب و جهل “ما أحنا عارفين من زمان” .

كنت أتمنى أن أكون أكيدة من وجود إله، فالأمر كان سيعزيني في تلك الأيام. فهذا الإله اللطيف بالتأكيد بيتبضن عندما يقرأ أو يسمع ما يقولوه أمثال زغول النجار لو كان بالعربي أو أي لغة أخرى. و أكيد في يوم الحساب سيعفي عن الجميع إلا قلة صغيرة بالتأكيد ستتضمن أمثال زغلول النجار.

ربنا و هو مبضون من زغلول النجار.

تخيلي نفسك إلهة عبقرية، أجهدت نفسك في تصميم قوانين الطبيعية ثم أطلقتيها لتعمل و انت مستلقية تبتسمي منتشية و فخورة بانجازك . و تنتظري اليوم الذي يدرك فيه هؤلاء البشر قوانين الطبيعة و يدركوا عبقريتك. ثم تجدي كائنات غريبة تظهر فجأة، تحاول أن تقنع البشر أنك إلهة محدودة، أقصى قدراتك أن تلعبي بالصلصال مصممة منتج منتج

ربنا و هو أصغر سنُا طائرًا فخورًا بذاته و منتظر البشر ليدركوا عبقريته

.

يبدو الأمر أشبه بتخيلات الأطفال – و من يروا الآلات المبرمجة لأول مرة – بأن هناك شخص صغير داخل الآلة الحاسبة تسأله عن المعادلة فيحسب سريعا على أصابعه النتيجة و يخبرك إياها. فطبعا أي مبرمج محترم حينها سيشعر برغبة واحدة. أن يشخر شخرة قوية جدا.

طب خلينا نقولها كده: لو ربنا موجود فهو مبرمج برامج حرة. مش بتاع hardware.

Advertisements
Explore posts in the same categories: Uncategorized

Tags: , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

3 Comments on “بضنتوا ربنا”

  1. multivalence Says:

    :)

  2. man Says:

    بدون مقدمات واضح جدا ان المبضون الوحيد في الحوار هي صاحبة المقال بس خليني اسئلك انتي لية لجأتي للالحاد و اتخذتية وسيلة تنفثي بيها عن غضبك و دة واضح من طريقة كتابتك للمقال بس خلينا نحكم بالعقل شوية احنا اتخلقنا ازاي ؟ لما انتي مش مؤمنة بوجود الله يبقي نفكر بالعقل خلينا نلحد سوا لما نشوف اخرتك فين .
    لو تأملتي هاتلاقي ان الكون منظومة و كل شئ بحساب هاتلاقي ان جسمك كل شئ فية دقيق جهاز تنفس و جهاز هضمي و حاجات ماشية بدون ارادتك و بعضها بإرادتك هاتلاقي عقل فية تفكير و خيال و عاطفة و جموح هاتلاقي حد تحبية و حد تكرهية هاتلاقي فية صح و فية غلط و مش هاناقشك في الصح و الغلط بس خلينا في الاساسيات ضروريات الحياة الحاجات الملموسة اللي تخليكي تفكري و تؤمني بيها , المهم انك هاتلاقي في جسمك عقل و حلو و حش محبب و مكروة هاتلاقي الحب ارتبط بالنسل و الجنس كان ممكن يبقي الجنس و متعتة شئ مش مرتبط بالانجاب بس تخيلي انتي ليكي عين و اذن و عين بتجمع معلومات و تقدمها لمخك و تحتفظ في ذاكرة تشيل ذكريات عمرك كلة , لو انتي حاولتي تفهمي نفسك اننا مخلوقات بالصدفة او نتيجة نظرية القرد و النظرية دي بتقول اننا لو حطينا قرد علي الة كاتبة و سبناة يخبط علي زرايرها ممكن في يوم نلاقية كتب قصيدة او رائعة من روائع شكسبير تبقي غلطانة لان ما فيش صدف بعقلك لو عنصر واحد فقد عنصر واحد بس من عناصر الحياة كل شئ انتهي , الاكسجين لو انتهي خلاص بالسلامة, المياة لو انعدمت برضو بالسلامة الشمس لو انطفت بالسلامة الارض عايشة بمعجزة و فية مخلوقات متطورة اللي هو احنا و فية كواكب و نجوم و فية بلاوي زرقا بتساعدك علي الحياة انتي لو تخيلتي هاتلاقي ان ما فيش صدف و لو قلتي عن موضوع الصدفة الوراثية ولا اي بتنجان تاني هاقولك ازاي واحد طلع من الارض نبت زي زي الفول السوداني ولا البطاطس و قال انا انسان و في مزرعة تانية طلعت بنوتةقالت انا مراتة و اتجوزوا و جابوا العالم !!!!
    لا ارجعي و فكري و تاملي و اعرفي ان الكون ماشي زي الساعة بل ادق و اعرفي ان لو ميزان اختل في الارض كل الحياة هاتنتهي اما بالنسبة للحياة القاسية ايا كان اللي شفتية من اطفال بتذبح و نساء تغتصب و و كل ما بها من قبح و عنف فاحب افكرك برب انتي نسيتية خلق الجنة و النار خلق ثواب و عقاب و كل شئ هاياخد حقة عارفة لية لان الحياة نعمة سعات بنكرهها بس جميلة بكل ما فيها لما نحب و وحشة بكل ما فيها لما نكره مجرد مراية بنشوف فيها نفسنا ,
    انا عندي كلام كتير اقولهولك بس الحل ليكي انك تتاملي و اعرفي و حسي بقلبك ,سيبك من اي نظريات سيبك من اي حد اتكلم , سيبك من كل شئ ما تفكريش حتي في الاديان لو حبيتي بس لو كلمتي عقلك هايقولك ان ربنا موجود لان ربنا خلق كل شئ بنظام عشان يدل علي قدرتة و عظمتة عشان انتي لو فكرتي هاتلاقي نفسك ما كنتيش اصلا كنتي ميتة و بعدين دبت فيكي الحياة حاولي تفكري في ذكرياتك من 100 سنة فاتت بالتاكيد مش موجودة ولا انتي نفسك كنتي موجودة خمري الفكرة و اطلقي العنان لفكرك العلم الحديث ورانا الاعاجيب و عرفنا حدودنا علي الاقل بس بعد ما تعرفي و ترجعي لرشدك تستغفري عن الكلام الصعب اللي قلتية دة و اعرفي ان ربنا غفور رحيم و فكري لما قلبك يقف لما يسكت عن النبض لما عينك تقفل و ما تفتحش تاني لما تبقي طعام و اكل لمخلوقات اقل و ادني منك رتبة و تتغذي و تحتفل علي جثتك فكري في سر الحياة والله انا ما اعرفك ولا اعرف انا لية حتي رديت عليكي يمكن تكون اشارة من ربنا او حجة عليكي يوم القيامةاو يمكن سبب لهدايتك بس انتي فعلا او انت او ايا كان كاتب المقالة دي صعب عليا فعلا لانو بعد قوي قوي قوي

  3. Kittann Says:

    Your blog projects a very impressive perception.

    Be my teacher,
    i promise i won`t dissapoint you..
    I’m ignorant, help!

    here’s a sample of my own feeble perception, may it encourage you to think about my request.

    http://randomitoz.blogspot.com/2009/10/to-realize.html

    Cheers : )


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: